The future of Russia’s launch vehicle fleet

Having a national fleet of launch vehicles is one of the key factors in ensuring a country’s independent guaranteed access to space. Russia at present possesses a necessary and sufficient variety of expendable launchers to achieve all the current space exploration goals, but the ageing technical capabilities of these vehicles necessitate the development of new-generation rockets.
Russia’s light launch vehicles are represented by the Rockot, Dnepr, and Strela designs; its medium-class launchers are the Soyuz family and the Russo-Ukrainian Zenit model; the country’s heavy vehicle is the Proton-M. In the first nine months of this year, Russia performed 21 space launches. Two Rockots together inserted six communications satellites in orbit; nine spacecraft were orbited in 11 Soyuz launches, alongside three Soyuz TMA manned ships and three Progress M resupply vehicles; six Protons delivered a total of eight satellites (one of these launches failed); one Dnepr carried a South Korean satellite to orbit, and one Strela lofted a Kondor-E radar satellite. A Zenit orbited Israel’s Amos-4 telecom satellite. Another 13 launches are planned before the end of the year.
Russian launch vehicles have sufficient thrust-to-weight ratios, relatively high reliability, and come with an agreeable launch price tag. These factors, as well as the high frequency of launches (by Western standards), make them internationally competitive. As a result, Russia leads the world in the number of commercial space launches with 40% of the market.
Это закрытый материал портала ATO.RU.
Полный текст материала доступен только по платной подписке.
Вопросы, связанные с платным доступом, направляйте на адрес paywall@ato.ru
Для пенсионеров у нас 50% скидка на все виды доступа. Зарегистрируйтесь на сайте под своим реальным ФИО (например, Иван Иванович Ивванов), указав, что Вы пенсионер, и отправьте с емэйла, который указали при регистрации скан/фотографию подтверждающего документа по адресу jkabardina@ato.ru.
Услуга "Автоплатеж". За двое суток до окончания вашей подписки, с вашей банковской карты автоматически спишется оплата подписки на следующий период, но мы предупредим вас об этом заранее отдельным письмом. Отказаться от этой услуги можно в любое время в личном кабинете на вкладке Подписка. Подробные условия автоматической пролонгации подписки.
Я подписчик / Я активировал промокод.
Если у вас есть неактивированный промокод, авторизуйтесь/зарегистрируйтесь на сайте и введите его в своем Личном кабинете на вкладке Подписка
Ссылки по теме
- Для того, чтобы оставить комментарий, не привязанный к социальной сети, войдите или зарегистрируйтесь на нашем сайте.
CIS & Russian Aviation News And Insights
- Aeroflot promotes initiative towards harmonization of Russia’s continued airworthiness system with international standards
- Russia’s Smartavia passenger traffic decreased by 6.7%
- Russian airlines 2024 traffic exceeds the pre-sanctions level
- Russia’s Ural Airlines passenger traffic fell one per cent short of pre-crisis levels
- Aeroflot continues regional hubs development
- S7 Airlines stays in Top-3, despite GTF challenges
- Aeroflot 2024 traffic growth exceeds the Russian industry average three-fold
- Russia’s Utair saw it traffic grow by 5.8% in 2024
- LCC Pobeda carries 90 million passengers in its first decade