They’re back
On 24 September 2011, a Zenit-SL launch vehicle lifted off from the Odyssey floating platform in the equatorial Pacific to successfully insert Eutelsat’s Atlantic Bird 7 communications satellite into geosynchronous transfer orbit. This was the first commercial launch following the bankruptcy of the Sea Launch program, and the 31st since the start of the program.
Sea Launch’s bankruptcy recovery procedure, announced in June 2009, proved complex and multiple-staged. The funds required for its implementation were provided by Russia’s Energia Rocket and Space Corporation, whose subsidiary Energia Overseas Limited had come into possession of 95% of Sea Launch shares in late July 2010 under a court ruling. Former major stockholder Boeing retained 3% in the consortium, with a further 2% held by Aker Solutions of Norway, the owner of the launch platform and the assembly and command ship Sea Launch Commander.
The stockholders, however, remain locked in litigation. Boeing is seeking to recover $356 mln in claims from the Russian and Ukrainian partners. Boeing originally applied for reimbursement with the Stockholm Chamber of Commerce, which said last October that it was in no position to rule on the case. The company appealed in January 2011. Aker Solutions has reimbursed Boeing for its share of the program expenses, but the Ukrainian and Russian partners continue to contest the US company’s claims. The overall unpaid debt, in Boeing’s view, breaks down as follows: $223 mln for Energia (of which sum Boeing is demanding to be paid $112 mln); $89 mln for Ukraine’s Yuzhmash production plant, and $44 mln for the Yuzhnoye design bureau, also of Ukraine.
Это закрытый материал портала ATO.RU.
Полный текст материала доступен только по платной подписке.
Вопросы, связанные с платным доступом, направляйте на адрес paywall@ato.ru
Для пенсионеров у нас 50% скидка на все виды доступа. Зарегистрируйтесь на сайте под своим реальным ФИО (например, Иван Иванович Ивванов), указав, что Вы пенсионер, и отправьте с емэйла, который указали при регистрации скан/фотографию подтверждающего документа по адресу jkabardina@ato.ru.
Услуга "Автоплатеж". За двое суток до окончания вашей подписки, с вашей банковской карты автоматически спишется оплата подписки на следующий период, но мы предупредим вас об этом заранее отдельным письмом. Отказаться от этой услуги можно в любое время в личном кабинете на вкладке Подписка. Подробные условия автоматической пролонгации подписки.
Я подписчик / Я активировал промокод.
Если у вас есть неактивированный промокод, авторизуйтесь/зарегистрируйтесь на сайте и введите его в своем Личном кабинете на вкладке Подписка
Ссылки по теме
- Для того, чтобы оставить комментарий, не привязанный к социальной сети, войдите или зарегистрируйтесь на нашем сайте.
CIS & Russian Aviation News And Insights
- Aeroflot to add 33 destinations to its winter schedule
- Russian airlines’ traffic grew by 4.8% in September, helped by abnormally warm weather
- S7 Airlines switches to Russian ACARS
- Aeroflot to spend US$300 million on replacing foreign IT products
- Aurora orders five MC-21 and two SJ-100 aircraft
- GTLK becomes the largest customer for SJ-100, IL-114 and Tu-214 aircraft
- Russian airlines’ passenger traffic grew 4% in July
- Aeroflot reveals top destinations for the first half of 2024
- Russian domestic passenger air traffic starts a slow descent